May 1

Parcările cu plată la bloc și de ce este un succes modelul Brașovului

Parcările cu plată la bloc și de ce este un succes modelul Brașovului

După ce primarul Ploieștiului, Iulian Bădescu a anunțat luna trecută că se analizează proiectul implementării unui sistem de parcare cu plată în jurul blocurilor, după modelul Brașov, se pare că totuși exemplul municipiului de sub Tâmpa nu este edificator pentru autoritățile locale ploieștene, deoarece sunt vehiculate tarife de parcare, potrivite, mai degrabă, unor orașe din vestul Europei. De asemenea este vehiculată și ideea concesionării acestui serviciu unei firme private, care după cum știm numai tarife moderate nu va avea.

Brașovul a reușit să rezolve problema parcărilor condominiale sau de reședință (cele din jurul blocurilor) prin închirierea acestora, după amenajare și numerotare, către rezidenții din zonă. De asemenea, aceste parcări de reședință, cum sunt numite sunt administrate de către Serviciul Amenajare drumuri Publice și Siguranța Circulației, ce aparține Primăriei Brașov.

Problema parcărilor a fost reglementată încă de acum patru ani, prin hotărârea de Consiliului Local Brașov 540/2009, asta în timp ce Primăria Ploiești se chinuia la acea vreme să cumpere 24 de troilebuze vechi cu 3,6 milioane de euro.

Tarifele sunt diferențiate de zonele orașului, scăzând spre exterior:  zona A = 156 lei /an;  zona B = 144 lei  /an;  zona C = 132 lei /an;  zona D = 120 lei /an; cu posibilitatea aplicării fragmentat pe perioade mai mici.  Pensionarii posesori de autovehicule, cu o pensie medie (soţ + soţie) sub salariul minim pe economie vor beneficia de o reducere cu 50 % a tarifului de parcare aprobat de Consiliul Local sau a tarifului rezultat în urma licitaţiei. Pentru cazurile în care atribuirea locurilor de parcare se va face prin licitaţie publică cu strigare, saltul de supralicitare se stabileşte la valoare de 1 leu.

Tarifele sunt absolute rezonabile, însă la Ploiești se aude de tarife care pot ajunge și la 500 de lei pe an.

Conform regulamentului lor de atribuire, în parcările de reședință se va atribui câte un loc fiecărui apartament la tariful stabilit prin HCL sau la tariful licitat.  Locurile sunt atribuite numai după semnalizarea și numerotarea acestor locuri de administratorul parcării. Noi posesori ai locurilor de parcare vor primi și un dispozitiv de blocare al locului de parcare care va fi montat în asfalt.  Cei care nu sunt deținători de mașini nu a dreptul la loc de parcare.

Nu pot beneficia de loc de parcare persoanele care nu pot face dovada domiciliului pe străzile respective și nici persoanele juridice care nu pot dovedi calitatea de proprietar a unui apartament, în imobilele arondate parcării de reşedinţă respective. Ocuparea unui loc de parcare amenajat, fără deținerea abonamentului de parcare pentru locul respectiv se sancționează amendă cuprinsă între 200-300 de lei și poate merge chiar la ridicarea automobilului.

Practic, Brașovul este un model de urmat, pentru că a terminat cu interminabilele certuri între vecini pe locurile de parcare și a fost impus un sistem ordonat, echitabil și nu foarte scump care este controlat în mod direct de Municipalitate. În schimb la Ploiești, se aude că ambițiile unora ar putea duce la alterarea acestui proiect și transformarea lui într-o afacere profitabilă nu pentru ploieșteni sau municipalitate ci pentru câțiva (băieți deștepți) privați.