Statutul Elevului a fost aprobat de catre MEN

Posted by

MEN, cum am mai mentionat si intr-un articol trecut, este denumirea, pe scurt, a Ministerului Educatiei Nationale, organismul Guvernului Romaniei care coordoneaza sistemul de invatamant din Romania, cel care stabileste obiectivele sistemului de invatamant, dar si obiectivele educationale. In fiecare an, se pare ca Ministrul Educatiei stabileste noi reguli privitoare la invatamant, in ansamblu si modifica structura unui an scolar.

Noul ministru al Educatiei, numit in functie inca de anul trecut din luna noiembrie, Mircea Dumitru, a aprobat nu oricum, ci prin ordin Statutul Elevului, documentul in care sunt specificate drepturile si obligatiile elevilor din Romania, indiferent ca sunt inmatriculati la invatamantul de stat, privat sau confesional. Documentul care a fost aprobat si care poarta numele de Statutul Elevului este primul de acest fel, formulat dupa anul 1990, in Romania si rolul sau este acela de a consfinti drepturile si obligatiile pe care un elev le are. In urma dezbaterii publice ce a avut loc intre 17 iunie-4 iulie, dezbatere organizata de Ministerul Educatiei, a prins contur forma finala a acestui document. Tot ceea ce Statutul stipuleaza, urmeaza sa se aplice din anul scolar 2016-2017.

Prin acest statut, prin acest document, reprezentantii Ministerului Educatiei doresc sa consolideze rolul pe care elevul il are intr-o comunitate scolara, dar vor sa contureze si cadrul propice in care elevii sa isi faca vocea auzita de catre intreaga comunitate scolara. Numai cei care cunosc situatia din invatamant in ceea ce priveste statutul unui elev poate sa isi doreasca cu adevarat sa isi dovedeasca responsabilitatea si interesul pe care il are in sensul de a proteja drepturile elevilor si de a-i determina pe acestia sa se implice activ in tot ceea ce tine de scoala. Ministrul Mircea Dumitru isi mai doreste sa aduca o schimbare si in dialogul pe care un elev si un profesor il poarta, sa faca din acel dialog unul activ, pentru ca cei doi, atat elevul, cat si profesorul, sa se poata asocia in a face un bine comun. Practic, scoala este cu si despre elevi si destinata acestora.

La elaborarea Statutului a colaborat si Consiliul National al Elevilor, dar si alte organizatii care reprezinta elevii si este motivat sa respecte, sa ajute si la respectarea valorilor pe care atat comunitatea scolara, cat si sistemul educational le au. Pentru ca documentul sa prinda contur, s-a avut in vedere aspecte ca accesul la educatie de calitate, libertatea de exprimare, dreptul de a beneficia intr-un mod just de resursele pe care le furnizeaza sistemul de invatamant si alte cateva aspecte.

statutul elevului

Drepturile elevilor, asa cum apar in documentul ce deja a fost aprobat, sunt structurate pe 5 categorii, categorii in care regasim drepturile educationale, de asociere si de exprimare, drepturi sociale, recompense si alte drepturi. Pe langa acestea, in Statut mai gasim si indatoririle, sanctiunile si interdictiile care se aplica intr-o institutie de invatamant, totul fiind pus in aplicare din urmatorul an scolar 2016-2017.