Masini cu motor diesel | Sfaturi pentru a prelungi durata de viata

Cu totii stim ca sunt diferente intre motorul pe benzina sau „benzinarul” cum il numesc cunoscatorii si motorul diesel. Mai ales acum ca am intrat in sezonul rece, iata cateva sfaturi pentru a prelungi durata de viata a motorului diesel al masinii tale.

 

 

Pornirea motorului

Motorul diesel functioneaza la fel ca unul pe benzina, cu cateva exceptii si anume componentele. Componentele motorului diesel sunt mai grele decat cele ale motoarelor pe benzina, iar aprinderea combustibilului se face prin incalzirea bujiilor incandescente spre deosebire de bujiile cu scanteie ale motoarelor pe benzina.

Pentru a porni corect un motor diesel, mai ales in sezonul rece, este indicat sa asteptati intre 20 si 30 de secunde cu contactul pus inainte de „a da la automat”. Astfel bujiile incandescente au timp sa incalzeasca camera de ardere iar motorul nu se va invarti in gol crescand uzura.

Incalzirea motorului

Desi legenda spune ca trebuie sa astepti pe loc ca motorul sa se incalzeasca, acest lucru nu se aplica in cazul motoarelor diesel. Acestea se incalzesc mult mai greu si doar in sarcina spre deosebire de „benzinare” pentru a ajunge la randamentul maxim. Deasemenea temperatura de functionare, in cazul unor motoare diesel, este mai mare decat cea a motoarelor pe benzina.

Rezervorul

Desi consuma mai putin combustibil fata de motoarele pe benzina, nu lasa niciodata, mai ales in sezonul rece, ca nivelul de combustibil din rezervor sa scada sub un sfert. Motorina are un punct de inghet mic. Fiind mai usoara decat apa la formarea condensului apa ingheata formandu-se dop ce blocheaza pompa. Deasemenea pompa nu trebuie lasata „descoperita” existand riscul supraincalzirii.

Stationarile

Nu opri motorul daca stationezi pentru durate scurte decat in locurile in care sunt reglementari legale in aceasta privinta.

Motorul diesel are un grad ridicat de uzura datorita ungerii proaste la primele turatii si a componentelor grele. La pornire un motor diesel consuma aproximativ 25ml de carburant, cantitate cu care poti lasa motorul pornit aproximativ 5 minute la relanti.

Filtrul de motorina si Motorina de la pompa

Se stie de ceva vreme faptul ca gasim la pompe carburanti mai „prosti” decat in alte tari, acestia fiind nefiltrati suficient. Acest lucru duce la injectoare infundate datorita depunerilor de pe sistemul de alimentare. De aceea este recomandata folosirea celui mai bun filtru de motorina de pe piata, din pacate de obicei si cel mai scump, si a carburantului „ala scump”. Deasemenea este indicata si curatarea mecanica prin scoaterea masinii la un drum intins unde sa poti tura mai mult motorul.

De preferat sa eviti subturatia

Desi in oras mai ales suntem tentati de a merge oarecum subturat, trebuie sa ne gandim ca astfel acel motor este chinuit. Mai ales in cazul motoarelor diesel, care astazi beneficiaza toate de turbina, putem prin mersul subturat sa uzam peste masura suportii motorului datorita vibratiilor in plus. Si volanta este astfel chinuita si poate uza excesiv discul de ambreiaj.

Ca un mic „last tip” dupa un drum lung nu opri direct motorul si lasa-l sa egaleze putin temperaturile componentelor la relanti. 1 minut de rulaj la relanti face ca motorul si turbina sa ajunga la temperaturi egale datorita uleiului si antigelului.