Mi-a fost destul de greu să mă apuc de scris la acest text pentru că rolul lui Heath Ledger este fantastic. mă simțeam că aș fi pierdut câte ceva dacă aș fi scris de fiecare dată când m-am gândit să continui prima parte din acest mic studiu făcut de mine săi zicem.
Bă și nu puteam să mă hotărăsc la un moment mai potrivt ca ăsta. 8 dimineața, când eu de obicei mă bag la somn. Dar săi dăm drumu.
Jokerul lui Ledger apare în filmul The Dark Knight(2008), în regia lui Christopher Nolan, un film care mi se pare foarte mișto, unul dintre cele mai mișto cu Batman, trecând de micile ciudățenii ale filmului despre care oricum s-a comentat destul de mult. dacă nu sunteți în temă, poate că o să zic și eu ceva despre ele. dacă o sămi vină.
îmi place atât de mult subiectul ăsta încât nici nu mă grăbesc să încep. e 8 dimineața am dormit trei ore și simt nevoia de o cafea șio țigară. ascult post scriptum și totui o amorțeală pașnică. mă doare corpul și maș întinde în pat la loc probabil aș adormi dar o să trebuiască să plec din nou în scurt timp și decât să mă amăgesc mai bine sufăr.
revenind
Jokerul din acest film este foarte diferit de ceea ce realizează Nicholson cu personajul său în filmul din 1989. Dacă în „Batmanul” lui Burton, joker este Jack Napier, membru al lumii interlope, despre care se știu ceva chestii până în momentul transformării lui, Heath Ledger joacă un personaj misterios, un personaj care apare de neunde. E un cadru în care joker poate fi văzut umblând nemascat prin oraș la începutul filmului, până când intră întro mașină alături de o gașcă de tâlhari pe care îi prinde întrun joc inteligent în urma căruia se vor elimina pe rând, singurul rămas în viață fiind Joker.
Sunt câteva replici cheie care definesc personalitatea celor doi jokeri, dar și motivația lor. și conflictul cu batman. Chiar prima replică importantă este lămuritoare pentru cei care vor să înțeleagă personalitatea jokerului. „I believe that whatever doesnt kill you simply makes you… stranger. Hmhm hm”. interesant e că această afirmație este răspunsul la o întrebare despre credințele, valorile criminalilor din Gotham. „criminals in this town used to believe in things”.
Îl vedem pe joker șterpelind grămezi de bani de la bancă la începutul filmului și printrun intro meseriaș deja amenințând să îi fure filmul lui batman. totuși, când iese din bancă întrun autobuz școlar jegos prăfuit și lovit, care mai iese și dintro clădire și intră întrun șir de autobuze școlare, nimeni nu observă nimic. nimeni nu observă nimic ciudat. dar asta are legătură cu regia, nicidecum cu rolul lui ledger.
Ca mai peste tot în film, joker apare din senin la o întâlnire a interlopilor din Gotham, care își țin „micile terapii de grup” „in broad daylight”, cum zice Joker. pur și simplu apare acolo nimeni nu știe de unde, dar foarte frumos suprins dpdv al imaginii, venind din spatele camerelor de filmat, nici măcar noi habar navând de sosirea lui. Aceasta este una dintre cele mai apreciate scene din film. personajul joker continuă se se scrie foarte foarte bine.
în scena asta joker pare foarte afectat când este numit „a freak„ de către Gambol. De asemenea vedem o reacție spasmodică din partea sa când o voce de la masa interlopilor spune „Youre crazy”. răspunsul lui joker este. „No im not. No, im not.” E clar că omul nu e nebun (nici măcar nu știu censeamnă aia nebun) dar e la fel de limpede că are o mare problemă. Din nou, joker caută să câștige bani. vrea jumătate din câștig în cazul în care îl omoară pe batman. din nou, diferit de personajul lui Nicholson, joker nu este alimentat de răzbunare, ci conflictul cu Batman ne este prezentat ca o vânătoare de recompensă.
Pe parcursul filmului jokerul lui ledger terorizează orașul Gotham cu scopul de a-l face pe Batman să își dea jos masca și de a-l prinde și a-l ucide. astfel joker elimină un judecător care închide pe majoritatea mafioților din oraș, încearcă să-l asasineze pe primar și îi capturează pe Harvey Dent, care are un rol mult mai pronunțat decât în filmul lui Burton și pe Rachel Dawes, actuala iubită a lui Dent și fosta iubită a lui Bruce Wayne. La un moment dat ni se dezvăluie o altă caracteristică importantă a lui joker printro replică pe care o zice în timp ce urmărește și atacă un convoi de poliție care îl transporta pe harvey dent, predat de el însuși autorităților ca fiind Batman. Atât Dent cât și Batman suferă psihologic din cauza jocurilor terifiante propuse de joker. Bruce Wayne, mult mai pronunțat atât în ipostaza milionarului cât și în cea a supereroului, renunță la imaginea lui Batman, spunând că are destul sânge pe mâini și considerând că Gotham are nevoie de adevăratul ei erou, un erou cu față, adică procurorul Harvey Dent. În timpul unei petreceri a cărei gazdă e Wayne, jucat de Christian Bale, Joker apare căutândul pe Dent. Bruce Wayne dispare cât să își ia costumul și pe urmă apare printro iarăși zic eu greșeală de regie, dar care dă un efect interesant. Bine, nu prea mă pricep la imagine zic și eu că batman apare prea din senin prea nefiind observat de nimeni. dar până la urmă e batman, nu?
rachel dawes își ia inima în dinți și îl înfruntă pe joker, băgânduse în seamă practic pentru că nu face cine știe ce, însă îi dă ocazia lui joker de a relata una dintre versiunile originii sale. You wanna know how I got these scars? E un aspect important, pentru că pe parcursul filmului joker povestește de mai multe ori cauza cicatricilor, oferindune singurele povești despre trecutul său. În rest, după cum se arată șin film, nu se știe nimic despre el. nume, de unde a venit, ce vrea de la Gotham. Însă acțiunea ne va lămuri în legătură cu ultima întrebare.
când joker o ține pe rachel, fosta iubită a lui bruce wayne, suspendată de la marginea unui etaj al wayne enterprises, tembelul de batman nu găsește nimic mai inteligent de zis decât Let her go. Probabil că a fost intenționată luarea la mișto a momentelor de genul ăsta atât de comune în cinematografie dar mai ales în desenele animate. Răspunsul lui joker este Very poor choice of words HA HA HAAAAHAA HA. și apoi îi dă drumul lui dawes forțândul pe batman să se arunce după ea ca să o salveze.
După o urmărire super epică batman îl prinde pe joker dar nu reușește să termine treaba, veți vedea în clipul de mai jos de ce. totuși, comisarul gordon, despre care se credea că e mort, apare și îl arestează.
aliura personajului joker, prezentă în tot filmul, este vizibilă foarte clar în scena aceasta. mersul înclinat și privirea încrezătoare și spasmele și râsetele. omul nebun dar analitic, poate hiperanalitic, poate asta însemnând nebunia, omul care își dă seama că lumea din jurul lui este un circ. de aici joker.
Urmează în film o scenă fantastică. În timp ce Dent și Rachel sunt prinși de oamenii corupți de joker, foști oameni ai comisarului Gordon, personajul lui Ledger este interogat de batman întrun mod care scoate la iveală neputința lui batman și controlul lui joker. You have nothing, nothing to threaten me with. Nothing to do with all your strength. De asemenea, în scena aceasta, relația dintre personajele principale, pentru că nu mi se pare corect să spun despre Joker că este personaj secundar, cum a considerat Academia Americană, relația lor din perspectiva lui joker. „I dont wanna kill you. You… complete… me!” față de „You idiot! You made me!” din filmul cu Nicholson.
după acest joc psihologic săi zicem dar nu doar psihologic, intră în scenă și Two Face, pregătit pe parcursul filmului din obiceiul lui Dent de a lăsa o monedă să decidă în anumite cazuri. Tot joker este cel care îi prezintă lui two face realitatea sa și la fel de important este că joker îi mărturisește lui dent că nu e vorba de nimic personal. și pe urmă distruge spitalul Gotham General.
„I try to show the schemers how pathetic their attempts to control things really are”. „I just did what I do best. I took your little plan and I turned it on itself”. Introduce a little anarchy, Im an agent of chaos. câteva dintre replicile importante ale lui ledger în această scenă.
Când are o grămadă de bani obținuți din relația cu interlopii din Gotham, joker oferă un alt indiciu important pentru descifrarea personalității sale complicate.
„Its not about the money, its about sending a message”.
Joker este prins până la urmă de către Batman care îl lasă pradă poliției din Gotham, după încă un test al criminalului, pe care oamenii îl trec până la urmă. însă moștenirea lui joker rămâne, ultima scenă a filmului avândul în centrul acțiunii pe Two-Face, gata să devină și el un agent al haosului, deși motivația sa este mai mult legată de răzbunare. vrea să îl facă să sufere pe Gordon, pe care îl crede responsabil de moartea iubitei sale, Rachel Dawes.
Aceasta este ultima aparție a lui Joker în The Dark Knight. cade de la înălțime, ca Nicholson în 89, dar este salvat de la moarte.
să fac o comparație între cei doi este foarte dificil. în ziua în care am scris prima parte a acestui articol, cei de la watchmojo urcau pe net asta. totuși, poate că criteriile lor nu sunt tocmai potrvite. poate că nici criteriile mele, care nu sunt sigur care sunt. însă am găsit asemănări și deosebiri în aceste două magnifice interpretări. unul dintre cele mai bine scrise personaje din istorie, joker și doi dintre cei mai interesanți actori pe care iam văzut jucând. unul în preajma căruia sau dezvoltat legende, celălalt, o legendă vie cum se zice.
totuși găsesc jokerul lui ledger mai interesant. tocmai pentru că e o viziune originală. joker nu mai este pur și simplu dușmanul lui batman. nu este un simplu interlop. misiunea sa este mult mai înaltă, după cum ați putut vedea. batman este o coincidență în viața sa, dar când descoperă plăcerea acestui joc joker nu vrea să mai renunțe la el. deși relația sa cu batman începe ca o slujbă acordată de mafia din Gotham, joker dă foc grămezii imense de bani și continuă conflictul cu batman.
îl văd ca pe un personaj complex, foarte reprezentativ, foarte popular și inovator. jokerul lui ledger nu trăiește doar în The Dark Knight, el are relevanță în general. Este un simbol mult mai mult decât este jokerul lui Nicholson. dar asta nu îl face neapărat mai bun.
Pentru fantastica interpretare, lui Heath Ledger i-a fost acordat premiul Oscar post-mortem.